Wat u moet weten over deze gevaarlijke TikTok-trend

0
17


Een persoon met tape over hun mond.Deel op Pinterest
Video’s waarin wordt beweerd dat je de kwaliteit van je slaap kunt verbeteren en snurken kunt verminderen, gaan viraal op TikTok, maar gezondheidsexperts raden ten zeerste af om deze trend te proberen. Vadym Pastukh/Getty Images
  • TikTok is een nieuwe trend die ‘mond tapen’ wordt genoemd, maar medische zorgverleners zeggen dat de risico’s veel groter zijn dan de voordelen.
  • Hoewel slapen met je mond dicht het risico op snurken vermindert, kan het dichtplakken van de mond de ademhalingsproblemen verergeren.
  • Experts delen dat andere behandelingen, waaronder een evaluatie voor obstructieve slaapapneu en gedragsveranderingen, veiligere manieren zijn om meer Zzzs op te vangen.

Er is een nieuwe virale trend op TikTok waarvan gebruikers zweren dat ze hen helpen beter te slapen. Het heet mond tapen. Video’s met de hashtag #mouthtaping zijn bijna 25 miljoen keer bekeken en ze bespreken een zogenaamde slaapbehandeling die precies inhoudt wat je waarschijnlijk denkt dat het doet.

“Mondtaping bestaat uit het gebruik van tape om de lippen bij elkaar te houden tijdens de slaap”, zegt Carleara Weiss, PhD, MS, RN, slaapwetenschappelijk adviseur van Aeroflow Sleep en een postdoctoraal onderzoeker in slaap- en circadiane ritmes.

De American Academy of Sleep Medicine (AASM), in samenwerking met de Centers for Disease Control and Prevention (CDC), beveelt volwassenen van 18 tot 60 jaar aan om ten minste 7 zeven uur slaap per nacht te registreren. Maar een studie uit 2019 suggereert dat meer dan een derde van de werkende Amerikaanse volwassenen niet zoveel krijgt.

TikTokers prijzen ook mondtape om het snurken te stoppen – iets dat de slaap van de snurker en eventuele bedpartners kan beïnvloeden. Ongeveer 40% van de volwassen mannen snurkt gewoonlijk vergeleken met 24% van de vrouwen, volgens de AASM.

Slaaphygiëne is belangrijk. De CDC zegt dat het het risico op hartaandoeningen, diabetes type 2 en psychische problemen kan verlagen. Het is dus waarschijnlijk niet verwonderlijk dat mensen met slaapproblemen bijna alles zouden doen om meer rust te krijgen. Maar medische professionals delen dat mondtapen daar niet bij hoort.

Mondtape belooft de mond te houden tijdens de slaap. Maar is slapen met je mond open eigenlijk riskant? En zo ja, wegen de risico’s van het tapen van de mond op tegen de risico’s van slapen met je mond open?

Risico’s van slapen met je mond open

Een slaapspecialist zegt dat het “enigszins ongezond” is om met open mond te slapen.

“Je krijgt koude, ongefilterde lucht in je longen”, zegt Michael Breus, PhD, een slaapspecialist en klinisch psycholoog. “Neusjes zijn speciaal uitgerust met weefsel dat is ontworpen om de lucht te bevochtigen en te verwarmen en te filteren voordat het in je systeem komt. Mondademhalers hebben meestal een slechte adem [and] meer tandbederf.”

Mondademhaling kan een teken zijn van een verstopte neus, volgens een recensie uit 2022 op snurken. En onderzoek uit 2020 suggereert wel dat mondsluitingen snurken kunnen verminderen.

Dr. Federico Cerrone, specialist in slaapgeneeskunde, van Atlantic Health System, geeft toe dat mondtaping technisch snurken en mondademen tijdens de slaap kan verminderen, maar hij zegt dat de risico’s het niet waard zijn.

“Het is ongelooflijk gevaarlijk en is waarschijnlijk een snelle oplossing in plaats van de oorzaak aan te pakken”, zegt hij.

Risico’s van mond tapen

Experts zeggen dat de risico’s van mondtape zijn:

  • belemmerde ademhaling
  • verergering van slaapapneu en de risicofactoren ervan
  • irritatie van of allergische reacties op de tape
  • slaapverstoring

Een verstopte neus kan ervoor zorgen dat iemand met open mond slaapt, omdat het hen helpt ademen, legt Dr. Alex Dimitriu uit, die dubbel gecertificeerd is in psychiatrie en slaapgeneeskunde en oprichter van Menlo Park Psychiatry & Sleep Medicine en BrainfoodMD. Het kan ook een oorzaak zijn van snurken.

Veelvoorkomende oorzaken van verstopte neus zijn:

  • allergieën
  • ziekte of infectie, zoals verkoudheid
  • afwijkend septum
  • vergrote neusschelpen (kleine structuren in de neus die de lucht reinigen en bevochtigen terwijl deze door de neusholte en in de longen stroomt)

Dus hoewel voorstanders van mondtape misschien zeggen dat het helpt bij het ademen, waarschuwt Dimitriu dat het waarschijnlijk het tegenovergestelde effect zal hebben.

“Het is… belangrijk op te merken dat liggen de neiging heeft om de neus meer verstopt te maken”, zegt Dimitriu. “Soms zullen mensen goed nasaal ademen wanneer ze rechtop staan, dan slechter wanneer ze plat liggen. Dit komt door het ophopen van bloed. Als we staan, gaat er meer bloed naar de benen, waardoor de neus minder verstopt raakt.”

Snurken kan een teken zijn van slaapapneu, die optreedt wanneer een persoon herhaaldelijk begint en stopt met ademen tijdens het slapen. Weiss waarschuwt dat, hoewel het afplakken van de mond kan helpen bij snurken, het slaapapneu kan verergeren door het ademen moeilijker te maken. Als gevolg hiervan loopt het individu een hoger risico op de gevaren die gepaard gaan met slaapapneu, waaronder hartaanvallen en overlijden.

Weiss voegt eraan toe dat de tape kan irriteren of een allergische reactie op het gezicht en de lippen kan veroorzaken. Dimitriu merkt op dat in zeldzame gevallen een persoon kan overgeven of stikken vanwege de tape.

Een goede slaaphygiëne is van vitaal belang voor de lichamelijke en geestelijke gezondheid, maar experts benadrukken dat er meer bewezen manieren zijn om die van u te verbeteren. Ze suggereren levensstijl- en gedragsveranderingen als eerstelijnsbehandeling, waaronder:

  • elke dag op hetzelfde tijdstip wakker worden en naar bed gaan
  • het creëren van een bedtijdroutine die zich richt op ontspannen
  • het verminderen van het gebruik van cafeïne en alcohol meer dan zes uur voor het slapengaan
  • wees geduldig met jezelf

Weiss zegt dat consistent wakker worden en naar bed gaan individuen kunnen helpen een natuurlijk ritme te behouden en de slaapkwaliteit te verbeteren. Ze raadt aan om elke ochtend blootstelling aan licht te krijgen om de biologische klok te ‘starten’. Deze routine kan bestaan ​​uit het openen van de gordijnen of het maken van een ochtendwandeling.

Weiss en Cerrone zijn het erover eens dat de bedtijdroutine de nadruk moet leggen op ontspanning.

Cerrone zegt dat schrijven ontspannend kan zijn. Een onderzoek uit 2018 suggereerde dat mensen die vijf minuten nodig hadden om een ​​specifieke takenlijst te schrijven, mensen hielpen om sneller in slaap te vallen dan door een dagboek bij te houden over de gebeurtenissen van die dag.

Cafeïne is een stimulerend middel en Breus geeft er de voorkeur aan dat zijn patiënten ongeveer 90 minuten na het ontwaken aan één kopje per dag vasthouden. Later een kopje Joe drinken is echter niet per se een dealbreaker. Maar je zult jezelf enkele uren voor het slapengaan willen onderbreken.

Een ouder onderzoek uit 2013 wees uit dat cafeïneconsumptie zes uur voor het slapengaan de slaap kan verstoren.

Cerrone zegt dat hij vaak ziet dat mensen alcohol gebruiken als slaapmiddel, maar dat het de slaap zelfs kan schaden. Een oudere 2005 studie suggereerde dat het consumeren van alcohol zes uur voor het slapengaan de slaap kan schaden.

Ten slotte zal beter slapen niet van de ene op de andere dag gebeuren – wees geduldig met jezelf en begin stap voor stap te implementeren, zoals het opschrijven van die takenlijst voor het slapengaan.

“Het ontwikkelen van een goede slaaphygiëne kost tijd en is iets waar je gemakkelijk in kunt zijn”, zegt Cerrone.

Mondtape kan het snurken helpen stoppen, maar het is niet veilig. Experts suggereren:

  • geëvalueerd worden voor slaapapneu
  • werken met een arts om astma en allergieën te behandelen, twee veelvoorkomende oorzaken van snurken
  • slaaphouding veranderen
  • gewichtsverlies

De AASM schat dat ongeveer 30 miljoen mensen obstructieve slaapapneu hebben, en het is grotendeels niet gediagnosticeerd.

Snurken betekent niet automatisch dat een persoon slaapapneu heeft, maar het is een kenmerkend teken van de aandoening. Daarom stelt Weiss voor om ervoor te worden geëvalueerd als snurken een probleem is.

Een huisarts kan u doorverwijzen naar een slaapspecialist voor een evaluatie, waarbij een onderzoek wordt uitgevoerd waarbij ademhaling, zuurstof in het bloed en hartslag tijdens de slaap worden gecontroleerd.

Mensen met slaapapneu krijgen vaak een continue positieve luchtwegdrukmachine (CPAP) voorgeschreven om te helpen bij de luchtstroom en ademhaling tijdens de slaap.

Soms zijn het allergieën of astma, niet slaapapneu, die snurken veroorzaken. Cerrone raadt aan om met een arts te werken om deze aandoeningen te behandelen. Hij voegt eraan toe dat rugslapers moeten proberen op hun zij te slapen.

“Dit bevordert de uitlijning van de wervelkolom en vermindert de compressie van uw luchtwegen, waardoor u beter kunt ademen”, voegt Cerrone toe.

De AASM vermeldt dat obesitas een risicofactor is voor obstructieve slaapapneu, en Breus zegt dat gewichtsbeheersing kan helpen snurken te verminderen. Een ouder onderzoek uit 2009 van personen met obstructieve slaapapneu en type 2 diabetes verbeteren obstructieve slaapapneu.

Weiss zegt dat sociale media nuttig kunnen zijn, maar dat mensen eerst met zorgverleners moeten praten voordat ze thuis gezondheids- en welzijnstrends proberen.

“Hoewel sociale media relevante en gemakkelijk toegankelijke informatie bieden, moet u vermijden medisch advies in te winnen van niet-zorgprofessionals”, zegt Weiss. “In plaats daarvan moeten goede middelen afkomstig zijn van gerenommeerde zorgverleners.”

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in