Verslaat TikTok’s chia-citroen ‘interne douche’ echt constipatie? Dit is wat de wetenschap zegt

0
25


Gehoord over de “interne douche” -drank met chiazaad-citroensap? Het gaat viraal op TikTok en wordt geprezen als een spijsverteringsbooster, constipatie en een opgeblazen gevoel (vooral na het reizen), detoxdrank en katerbehandeling.

Voorstanders raden aan om twee eetlepels chiazaad in een kopje water te mengen, citroensap toe te voegen, te wachten tot de zaden het water beginnen te absorberen en een gel te vormen, het op een lege maag te drinken en te wachten.

@jacvanek De interne douche met chiazaad proberen, zodat je het niet hoeft te doen. #internalshower #constipatie #ibs #travelhack ♬ Dua Lipa – Jack Harlow

Chiazaden zijn eetbare zaden van een bloeiende plant uit de mint- en saliefamilie. Deze kleine zaadjes (1.000 zaden wegen ongeveer 1,3 gram), hebben een voedingswaarde en zijn rijk aan voedingsvezels, meervoudig onverzadigd vet en eiwit. Ze bevatten ook B-vitamines (thiamine, riboflavine, niacine en foliumzuur) en mineralen (calcium, kalium, magnesium en fosfor).

Doen mannen er echt langer over om te poepen?

Wees op uw hoede voordat u zich naar buiten haast om wat chiazaden te halen. Het National Capital Poison Centre in de Verenigde Staten drong aan op voorzichtigheid, na het geval van een persoon die geopereerd moest worden nadat de gegeleerde chiazaden vast kwamen te zitten en zijn slokdarm blokkeerden.

Laten we de beweringen over ‘interne douche’ opsplitsen

1) Spijsvertering booster

Chiazaden kunnen de spijsvertering niet ‘versterken’. Voor de meeste mensen verlopen de spijsverteringsprocessen automatisch, net als de ademhaling en de bloedstroom. Dus je kunt de enzymatische processen die helpen bij de afbraak, vertering en absorptie van voedsel niet versnellen.

Deze claim wordt waarschijnlijk verward met constipatie, wat van invloed is op de tijd die nodig is voor onverteerd voedsel om door je darmen en naar je dikke darm te reizen, waar het wordt verwerkt en in poep verandert.

Er zijn medische aandoeningen, zoals cystische fibrose, waarbij spijsverteringsenzymen niet adequaat kunnen worden gemengd met voedsel en medicinale enzymen oraal moeten worden ingenomen. Maar dit is zeer zeldzaam.

2) Constipatie-breker:

Deze bewering is waarschijnlijk waar, vanwege het zeer hoge vezelgehalte van chiazaden.

Het voedingsvezelgehalte van chiazaden varieert van 23% tot 41%, afhankelijk van de variëteit. Daarvan is 85% onoplosbare vezels die de ontlasting vergroten en de transittijd van stoelgang door uw darmen helpen verlengen. De overige 15% is oplosbare vezels, wat betekent dat het oplost in water en intact blijft totdat het in de dikke darm komt. Daar wordt het gefermenteerd door de darmmicroben. Dit produceert water dat helpt om uw stoelgang zacht te houden.

Twee eetlepels chiazaden wegen ongeveer 20-25 gram, wat neerkomt op 9-10 gram vezels, wat veel is in vergelijking met de dagelijkse inname van 25-30 gram per dag voor volwassenen.

Maar chiazaden zijn niet het enige vezelrijke voedsel.

Dus wat zijn de tekenen die u nodig heeft om uw dieet van dichterbij te bekijken?

Als u de afgelopen maanden symptomen heeft gehad zoals klonterige of harde ontlasting, onvolledige lediging van de darmen, moeite om een ​​stoelgang te maken of minder dan drie stoelgangbewegingen per week, zou u constipatie kunnen hebben.


Het gesprek, CC BY-ND

Om dit aan te pakken, drink voldoende water zodat je urine de kleur van stro heeft.

Verhoog vervolgens uw inname van vezelrijk voedsel, zoals psyllium, volkoren en volkoren brood en peulvruchten (kikkererwten, linzen, vierbonenmix, rode kidneybonen, gebakken bonen), evenals voedingsmiddelen zoals pruimen, kiwi’s, prei , ui, rode biet, spruitjes, perziken, watermeloen en honingmeloen, en natuurlijk chiazaden. Van deze vezelrijke voedingsmiddelen is allemaal aangetoond dat ze constipatie onder controle houden.

Als uw stoelgang niet verbetert of veranderd is, ga dan naar uw huisarts.

Chia, vlas of kurkuma?  Welke superfoods voeg je toe aan je smoothies, en waarom

3) Opgeblazen gevoel verslaan

Een opgeblazen gevoel is het gevoel dat uw buik onder druk staat door het vasthouden van gas.

Recent onderzoek heeft aangetoond dat zowel mensen met een gezonde darm als mensen met het prikkelbare darm syndroom (PDS) vergelijkbare reacties hadden na consumptie van een testmaaltijd, in termen van gasproductie en retentie van de inhoud in de maag.

De onderzoekers ontdekten echter dat mensen met IBS meer symptomen rapporteerden die verband hielden met de gasproductie, wat betekent dat hun ingewanden overgevoeliger waren.

Dit suggereert dat mensen met IBS gasproductie als gevolg van een chia “interne douche” ongemakkelijk of zelfs pijnlijk kunnen vinden.

4) Katerbehandeling

Er is geen bewijs dat chia of citroensap, vitamines of andere remedies een kater kunnen genezen.

Chiazaden bevatten thiamine en alcohol vermindert de opname van thiamine uit de darm. Een kater ontstaat echter nadat je te veel alcohol hebt gedronken en dus komt thiamine uit chiazaden te laat om te worden gebruikt tijdens de alcoholvertering.

De beste “remedie” voor een kater is preventie.

Een laatste woord

Chiazaden bevatten veel vezels. Je kunt ze gebruiken in recepten die beter smaken dan de “internal shower”-drank, zoals chia-bananenpudding of een bessen-chia-smoothie en die geen verstikkingsgevaar opleveren.

Drink je water gewoon apart. Er is geen speciaal voordeel in het combineren van de twee. – Rappler.com

Clare Collins is laureaatshoogleraar Voeding en Diëtetiek aan de Universiteit van Newcastle.

Dit stuk is oorspronkelijk gepubliceerd in The Conversation.

Het gesprek

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in