Slaaphacks zijn TikTok’s nieuwste obsessie, maar ze houden je de hele nacht wakker

0
16


Volgens TikTok kan ook dutjes worden geoptimaliseerd. De tien minuten durende Navy SEAL-dutje-hack belooft effectieve micro-dutjes waarmee je nog vroeger op de dag wakker kunt worden, en werd gepopulariseerd door de gepensioneerde US Navy-officier Jocko Willink in een video met 8,8 miljoen views. Daarin beweert Willink dat hij elke dag om 4.30 uur wakker wordt en dankzij zijn methode acht tot tien minuten dutjes kan doen en het gevoel heeft dat hij uren heeft geslapen.

De truc? Hef je voeten boven je hart, dwz zet je voeten op een bank of zoiets, terwijl je op de grond ligt, en zet dan je wekker op tien minuten. Volgens Healthline kan liggen met je benen omhoog helpen de bloedstroom en bloedsomloop te verbeteren en je helpen sneller in slaap te vallen.

Als al het andere faalt, kun je overwegen je mond dicht te plakken. TikToker Cory Rodriguez, of @healthwithcory, beweert dat de tip een droge mond verlicht, de mondgezondheid bevordert en stopt met snurken, en andere TikTokers hebben verteld dat ze regelmatig hun mond dichtplakken tijdens het slapen.

Het is niet verwonderlijk dat experts hebben gezegd dat het afsluiten van de zuurstofcirculatie naar je lichaam niet ideaal is, en bevestigden dat dit gevaarlijk kan zijn voor mensen met obstructieve slaapapneu, wat de volledige of gedeeltelijke ineenstorting van de luchtwegen is. Er is ook “beperkt bewijs over de voordelen van mondtaps en ik zou heel voorzichtig zijn”, vertelde Dr. Raj Dasgupta, universitair hoofddocent klinische geneeskunde aan de Keck School of Medicine aan de University of Southern California. CNN.

Natuurlijk voelt SleepTok en de fascinatie van het bredere internet om rust in virale video-inhoud te veranderen, bijzonder ironisch, gezien het feit hoeveel bewijs er is dat vastgelijmd zijn aan apparaten die blauw licht uitstralen, verschrikkelijk is voor onze slaap. Ongeacht hoe effectief deze methoden zijn, het idee om een ​​slaaphack te volgen die wordt gebruikt voor oorlogsgebieden of je mond dicht te plakken, laat zien hoe geobsedeerd onze vermoeide samenleving is met het vinden van een kortere weg naar rust en ontspanning.

In werkelijkheid kennen we de antwoorden op een goede nachtrust al. De wetenschap vertelt ons dat een kalmerende routine voor het slapengaan, waarbij een rustgevende omgeving wordt gecreëerd, het licht wordt uitgeschakeld en de elektronica cruciaal wordt uitgeschakeld, de sleutel is tot goed slapen. Hoewel mensen met slaapstoornissen goed medisch advies moeten inwinnen, is voor de meesten van ons de eerste stap naar een goede nachtrust – sorry om te zeggen – weg te stappen van TikTok.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in