Mythe of feit? Voedingsdeskundigen wegen mee op de #rawcarrotsalad-trend

0
41


#Rawcarrotsalad heeft 8,6 miljoen views op TikTok, en veel gebruikers beweren dat het dagelijks eten van de salade heeft geholpen om hun hormonen in balans te brengen.

In het bijzonder zeggen influencers en dagelijkse gebruikers van de app dat een van de belangrijkste gezondheidsvoordelen van de salade het verlagen van de niveaus van oestrogeen is, een hormoon dat verband houdt met reproductieve en seksuele ontwikkeling, vooral bij vrouwen.

“Dit is absoluut een nietje in mijn dieet geworden om het overtollige oestrogeen dat op verschillende momenten in mijn cyclus kan pieken, in evenwicht te brengen”, zei Paige Nicole, een TikToker, in haar video over rauwe wortelsalades.

Andere gebruikers zeggen dat ze ook een verandering in de lever- en schildklierfunctie hebben gezien. En sommigen schrijven het vegetarische gerecht zelfs toe aan hun gewichtsverlies.

De vele recepten voor rauwe wortelsalade in de app bevatten meestal additieven zoals olijfolie en appelciderazijn – twee ingrediënten die hun eigen bewezen gezondheidsvoordelen hebben.

Maar bij alles wat viraal gaat op internet, is het belangrijk om te weten of de wetenschap de bewering ondersteunt.

Dit is wat voedingsdeskundigen zeggen over de trend en of het eten van rauwe wortelen kan helpen bij het hormonale evenwicht.

Kan #rawcarrotsalad je hormonen echt in balans brengen?

Er zijn geen diepgaande studies die specifiek de impact van rauwe wortelen op de oestrogeenspiegels onderzoeken, zegt Sue-Ellen Anderson Haynes, een geregistreerde diëtist en nationale woordvoerder van de Academie voor Voeding en Diëtetiek.

Je darmen zijn een van de belangrijkste regulatoren van het circulerende oestrogeen in het lichaam, volgens een recensie gepubliceerd in Maturitas, een internationaal tijdschrift voor post-reproductieve gezondheid.

Dus het eten van vezelrijk voedsel rond je menstruatiecyclus, wanneer de hoogste niveaus van oestrogeen worden geproduceerd, kan nuttig zijn.

“Het blijkt dat deze TikTok-trend ‘rauwe wortelen eten’ enige waarheid bevat, omdat het eten van vezelig, rauw voedsel je darmen kan helpen om dit extra oestrogeen vrij te maken”, zegt Anderson Haynes. “De goede bacteriën in je darm gebruiken de vezels en zetten die om in stoffen die de darm-, reproductieve en algehele gezondheid verbeteren.”

De darm heeft microben die enzymen afgeven om oestrogeen af ​​te breken, en als de enzymen niet worden vrijgegeven, wordt het oestrogeen niet afgebroken, zegt ze.

Wanneer oestrogeen niet wordt afgebroken en uitgescheiden, bouwt het zich op en kan het uw risico op endometriose, PCOS, kanker en onvruchtbaarheid vergroten, merkt ze op.

Maar sommige video’s op TikTok spreken specifiek over personen met oestrogeendominantie – hogere niveaus van oestrogeen in vergelijking met progesteron, een hormoon dat wordt geassocieerd met menstruatiecycli en zwangerschap.

Rauwe wortelsalade “zou niet per se werken voor oestrogeendominantie, tenzij de reden waarom je oestrogeendominant bent is omdat je oestrogeen ronduit hoog is”, zegt Melissa Groves Azzaro, een geregistreerde diëtist die gespecialiseerd is in hormoonbalans, vruchtbaarheid en PCOS.

Volgens Groves Azzaro zijn dit drie mogelijke oorzaken van oestrogeendominantie: je oestrogeenspiegels zijn hoog, je progesteronspiegels zijn laag in vergelijking met oestrogeen of je oestrogeen wordt op een minder nuttige manier ontgift.

“Wortelen zullen niet helpen om het progesterongehalte te verhogen, je zou niet per se een effect merken”, zegt ze.

Nee, wortelen zijn niet de beste groente voor de hormoonhuishouding

“De trend van rauwe wortelsalade valt in de categorie niet per se schadelijk, [but] waarschijnlijk niet super voordelig”, zegt Groves Azzaro.

Hoewel vezelrijk voedsel zoals wortelen nuttig kan zijn voor mensen met abnormaal hogere niveaus van oestrogeen, is het niet de enige, of zelfs de beste, groente voor het reguleren van je hormoonhuishouding.

“Ze staan ​​waarschijnlijk tiende op de lijst”, zegt Groves Azzaro, “Het zijn alle kruisbloemige groenten die het oestrogeen verlagen. Ik raad meestal een tot twee kopjes kruisbloemige groenten per dag aan.”

Groves Azzaro raadt aan om deze kruisbloemige groenten en ander voedsel dagelijks te eten voor de hormoonhuishouding:

  • Broccolispruiten
  • Broccoli
  • Bloemkool
  • spruitjes
  • Radijs
  • Boerenkool
  • Kool
  • rapen
  • Citrus vruchten
  • Bessen
  • Lijnzaad

“Het is niet één voedsel dat we eten of één supplement dat we nemen of één specifieke verandering van levensstijl die een verschil maakt”, zegt ze.

“Het moet gaan over de algehele consistente acties die we dagelijks ondernemen.”

Meld u nu aan: Word slimmer over uw geld en carrière met onze wekelijkse nieuwsbrief

Mis niet:

Ik heb $ 50 miljoen opgehaald om 's werelds zoetste aardbeien te kweken

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in