Ga met je gevoel: waarom virale TikTok-kuren je maagproblemen niet oplossen

0
11


Naast de exponentiële groei van TikTok is er de exponentiële groei van virale video’s, die miljoenen weergaven vergaren – vaak zonder feitencontrole.

Een van de trending topics is darmgezondheid, met miljarden makers van inhoud op het sociale mediaplatform die informatie delen over behandelingen en veranderingen in levensstijl die “je darmen zullen herstellen”.

Maar het herstellen van je gevoel is gecompliceerd – en experts hebben veel van de terugkerende beweringen ontkracht.

Hier zijn enkele van de meest voorkomende beweringen van makers van inhoud en wat voedingsdeskundigen zeggen.

LEES VERDER:
* Uw darmbacteriën opnieuw in balans brengen met probiotica en prebiotica om de spijsvertering te verbeteren
* Dr. Libby: Moet u een probioticum nemen?
* Dr. Libby: Prebiotica, probiotica en synbiotica – wat is het verschil?

Claim: Als je moe bent of een slechte huid hebt, heb je een slechte darmgezondheid

De ‘symptomen’ van een slechte darmgezondheid die vaak in TikTok-video’s worden genoemd, zijn onder meer een opgeblazen gevoel, vermoeidheid, een slechte huid, een slecht humeur en huiduitslag. Sommige mensen beweren dat als u slechts één van deze symptomen heeft, u een slechte darmgezondheid zou kunnen hebben.

De voedingsdeskundige Sylvia North uit Auckland zei dat deze bewering “waar” was, maar “een slecht humeur en vermoeidheid kunnen aan veel andere dingen worden toegeschreven”.

“Darmontsteking, hyperpermeabiliteit van de darm (overmatige lekkage) en microbiële onevenwichtigheden kunnen in verband worden gebracht met een breed scala aan symptomen die buiten de darm worden ervaren,” zei North.

“Wat ik zou aarzelen, is rond het product dat dan wordt gepitcht. Darmgezondheid is complex en er zijn maar weinig producten met zeer goed bewijs dat het complexe onderliggende probleem zal oplossen.”

North zei dat het “goed” was dat mensen werden aangemoedigd om hun symptomen en gezondheid te analyseren op de achterkant van deze video’s.

“Het kan echter de andere kant op slaan en mensen overdreven geobsedeerd raken”, zei ze.

“Hier moeten we voorzichtig mee zijn.”

Voedingsdeskundige Sylvia North zegt dat het goed is om je bewust te zijn van je darmgezondheid, maar niet

Geleverde

Voedingsdeskundige Sylvia North zegt dat het goed is om je bewust te zijn van je darmgezondheid, maar niet “overdreven geobsedeerd” te raken.

Claim: Alle darmbacteriën zijn slechte bacteriën

Veel van de bacteriën die in de darm leven “bieden ons essentiële diensten”, zei kindergastro-enteroloog Andrew Day van de Otago University en het Christchurch Hospital.

“Ze breken voedsel af dat we niet kunnen verteren en produceren verbindingen die we nodig hebben,” zei hij.

Day zei dat sommige bacteriën “onvriendelijk” kunnen zijn en dat mensen een ziekteverwekker kunnen binnenkrijgen – een organisme dat ziekte veroorzaakt – dat in staat is om “de kasteelmuren te bestormen” en een infectie te veroorzaken.

“Deze ziekteverwekkers moeten door onze afweer heen komen en de concurrentie van de aanwezige organismen omzeilen, maar kunnen dan ziekte veroorzaken, zoals diarree,” zei hij.

Claim: Bepaalde vitamines zullen je darmen ‘repareren’

Vitaminen die vaak worden aanbevolen in TikTok-video’s zijn L-glutamine, magnesium, zink, probiotica, spijsverteringsenzymen en gembersap.

“Deze supplementen kunnen een betere spijsvertering en een gezonde darmwand ondersteunen, maar ze zullen geen snelle oplossing zijn”, zei North.

Ze zei dat een persoon zijn “onderliggende problemen” zoals voedselintoleranties, coeliakie, bacteriële overgroei, stress en tekorten aan voedingsstoffen moet aanpakken, in plaats van te vertrouwen op één vitamine om al hun problemen op te lossen.

Het drinken van appelciderazijn voor een maaltijd was ook een veel voorkomend thema in deze video’s – iets wat North niet aanmoedigde.

“De meeste mensen nemen niet genoeg om het gewenste effect te hebben, en als je dat wel doet, is het eigenlijk behoorlijk smerig en niet zo goed voor je tanden,” zei ze.

“De gummies van appelazijn zijn totaal zinloos.”

In plaats van vitamines te nemen, zei Day dat het een “veel betere reden” was om “vetrijke, suikerrijke en sterk bewerkte voedingsmiddelen” te vermijden.

Claim: Intermitterend vasten geeft je spijsvertering een pauze

North zei dat sommige vormen van vasten “kunnen helpen om de bacteriële belasting te verminderen wanneer er een overgroei is”, dat is wanneer voedsel het systeem langzamer passeert, waardoor een broedplaats voor bacteriën ontstaat.

“Het lost het probleem niet op als men terugkeert naar hetzelfde dieet en dezelfde levensstijl,” zei North.

“Pauzes tussen de maaltijden kunnen de regelmaat en een efficiëntere spijsvertering ondersteunen. Als je echter te lang niet eet, wordt het hormoon glucagon en straathormonen aangemaakt, wat leidt tot een inefficiënte spijsvertering.”

North zei in het algemeen dat “voedingsgerelateerde informatie” op TikTok schadelijk was.

“Bespaar jezelf een hoop ellende door naar een gezondheidsprofessional te gaan die het hele plaatje kan overzien”, zei ze.

Check je feiten

Amberleigh Jack / Zo

Ik liet TikTok een week lang mijn conditie bepalen.

Een woordvoerder van Netsafe zei dat het “een goed idee was om kritisch na te denken” over online geziene informatie.

“Op sociale media kan iedereen informatie creëren, publiceren en delen, zonder dat die informatie vóór publicatie op feiten moet worden gecontroleerd op juistheid”, aldus de woordvoerder.

“Social media-inhoud die bijzonder populair wordt, kan om vele redenen gebeuren die niets te maken hebben met de geloofwaardigheid of waarheidsgetrouwheid van de boodschap.”

Netsafe zei dat het belangrijk was om te begrijpen of de persoon die de TikTok heeft gemaakt mogelijk financieel profiteert van de tips en trucs voor darmgezondheid die ze online delen.

“We raden mensen aan altijd hun eigen onderzoek te doen op websites die ze vertrouwen om erachter te komen of een product kan voldoen aan de claims die worden vermeld in de inhoud die ze hebben gezien.”

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in