Een TikTok-trend over mond tapen terwijl je slaapt kan gevaarlijk zijn – KION546

0
14


Door Sandee LaMotte, CNN

Het socialemediaplatform TikTok heeft nog een ander potentieel gevaarlijk idee helpen verspreiden: je lippen dichtplakken om ’s nachts te stoppen met ademen door de mond.

“Als je obstructieve slaapapneu hebt, ja, dit kan heel gevaarlijk zijn”, zegt slaapspecialist Dr. Raj Dasgupta, universitair hoofddocent klinische geneeskunde aan de Keck School of Medicine aan de University of Southern California.

Obstructieve slaapapneu, de volledige of gedeeltelijke ineenstorting van de luchtwegen, is een van de meest voorkomende en gevaarlijke slaapstoornissen: meer dan 1 miljard mensen tussen de 30 en 69 jaar zouden de aandoening hebben, volgens een gepubliceerde studie uit 2019 in het tijdschrift Lancet Respiratory Medicine. Miljoenen meer zijn niet gediagnosticeerd, zeggen experts.

“Er is beperkt bewijs over de voordelen van mondtape en ik zou heel voorzichtig zijn – en zelfs met je zorgverlener praten voordat je het probeert,” voegde Dasgupta eraan toe.

Maar geen van de TikTok-video’s die CNN heeft bekeken, vermeldde dat de praktijk op enigerlei wijze schadelijk zou kunnen zijn.

Een jonge vrouw noemt de voordelen van een schoonheidsslaapje de reden om elke nacht haar lippen op te sluiten.

“Ik plak elke dag mijn mond dicht. … Goed slapen is erg belangrijk om veroudering tegen te gaan en er op je best uit te zien en je op je best te voelen.”

Ondanks de nadelen van het pijnlijk verliezen van gezichtshaar of het beschadigen van zacht weefsel rond de mond, beveelt een andere TikTok-video “gewone oude papieren tape” aan.

“Ik weet dat er veel mooie mondtapes op de markt zijn, maar je hebt het niet nodig. Je hebt alleen dit kleine vierkantje hier over de lip nodig.’

Dit alles zou als dwaas kunnen worden afgeschreven, behalve dat de ene video een andere lijkt te fokken als mensen de uitdaging aangaan. Een vrouw kon zich niet eens herinneren waarom ze ’s nachts haar mond begon af te plakken:

‘Eerlijk gezegd weet ik het niet. Ik zag op TikTok en ik kan me niet herinneren wat de voordelen waren. Maar het helpt me om in slaap te blijven!”

Gevaren van mondademhaling

Zoals met veel dingen die door TikTok-presentatoren zijn “ontdekt”, mondtaping is niet nieuwe. Mensen zoeken al jaren naar manieren om ’s nachts hun mond te houden, en terecht. Mondademhaling kan ’s nachts leiden tot snurken en overmatige dorst, en ’s ochtends tot een droge mond en een slechte adem. Na verloop van tijd is ademen op deze manier gekoppeld aan tandvleesaandoeningen en malocclusie, waarbij de boven- en ondertanden niet op één lijn liggen.

In de kindertijd, wanneer de neiging om via de mond te ademen vaak begint, kan de aandoening ertoe leiden dat het kind een “mondademend gezicht” ontwikkelt – een vernauwd gezicht met terugwijkende kin of kaak, volgens de Cleveland Clinic. Kinderen lopen ook risico om obstructieve slaapapneu te ontwikkelen, wat in verband is gebracht met: leer moeilijkheden en gedragsproblemen in de kindertijd.

Journalist James Nestor liet wetenschappers tien dagen lang zijn neus dichtstoppen met siliconen en chirurgische tape om te zien wat ademhaling door de mond met zijn gezondheid zou doen. Zoals hij in zijn boek “Breath: The New Science of a Lost Art” beschreef, was de impact schrikbarend snel. Hij ontwikkelde obstructieve slaapapneu, zijn bloeddruk, pols en hartslag schoten omhoog en zijn bloedzuurstofgehalte kelderde, waardoor zijn hersenen in een duistere mist terechtkwamen.

“We hadden geen idee dat het zo erg zou zijn”, vertelde Nestor in 2020 aan CNN. “Het snurken en slaapapneu waren zo dramatisch en het kwam zo snel op, dat iedereen behoorlijk gevloerd was.”

Waarom neusademhaling het beste is

Ademen via de neusgaten is gezonder, zeggen experts. Fijne haartjes in je neus, trilhaartjes genaamd, filteren stof, allergenen, ziektekiemen en vuil uit de omgeving. Neusademhaling hydrateert ook de binnenkomende lucht, terwijl droge lucht die door de mond wordt ingeademd, de longen kan irriteren, zei Dasgupta.

“Nasale ademhaling kan de bloeddruk verlagen door nitrideoxide te verhogen, een stof in je lichaam die kan helpen om je bloeddruk onder controle te houden,” voegde hij eraan toe.

Bovendien is ademen door de neus ontspannend, daarom wordt het vaak aanbevolen, samen met yoga en meditatie, als een manier om de slaap te bevorderen.

Controleer eerst op slaapapneu

Als je echter besluit dat je mondtape wilt proberen, plak je mond dan niet horizontaal vast alsof je de gijzelaar bent van een seriemoordenaar – zelfs TikTok-gebruikers benadrukken dat. Gewoon een beetje plakband dat verticaal over de lippen wordt geplaatst, zou moeten werken.

Een klein onderzoek in maart vond echter dat mensen die dat deden gewoon mondademhaling vervingen door ‘mondpuffen’, waarbij de onderzoeksdeelnemers aan elke kant van de tape lucht in en uit hun mond bliezen.

Over het algemeen is de “belangrijkste boodschap” om eerst te worden beoordeeld op obstructieve slaapapneu voordat je probeert te slapen met je mond afgeplakt, zei Dasgupta.

“Zodra obstructieve slaapapneu volledig is uitgesloten, kunnen we het snurken noemen”, zei hij. “Bovendien zijn er veel andere opties om snurken aan te pakken naast het tapen van de mond, zoals neusstrips, neusspreiders en mond- (en) keel- en tongoefeningen.”

Vermijd ook om op je rug te slapen, een houding die de mond stimuleert om open te vallen en de tong terug in de keel te laten vallen. Door lucht langs die blokkade te duwen, wordt snurken veroorzaakt.

Mondademhaling wordt vaak in verband gebracht met allergieën, verkoudheid en chronische verstopte neus. Een afwijkend septum, het kraakbeen dat uw neusgaten scheidt, kan ook een oorzaak zijn – een scheef septum kan uw luchtweg blokkeren. Neuspoliepen kunnen hetzelfde doen, zei Dasgupta.

Kinderen kunnen vergrote adenoïden hebben, klieren achter de neus die zijn ontworpen om bacteriën en virussen af ​​te weren. Ze krimpen met de leeftijd, dus dit is volgens de Cleveland Clinic geen veelvoorkomende oorzaak van mondademhaling voor volwassenen.

Al deze onderliggende medische problemen kunnen worden behandeld door een bezoek aan een oor-, neus- en keelarts of een slaapspecialist die een persoonlijk behandelplan voor u kan maken.

“Deze problemen moeten eerst worden aangepakt en geëvalueerd voordat er met de mond wordt getaped. Naar mijn mening zal je mond dichtplakken waarschijnlijk niet helpen om beter te slapen, “zei Dasgupta.

De-CNN-Wire
™ & © 2022 Cable News Network, Inc., een Warner Bros. Discovery Company. Alle rechten voorbehouden.

Aanvullende rapportage door CNN-bijdrager Jen Rose Smith.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in