De #RawCarrotSalad TikTok-trend die ‘je hormonen in evenwicht brengt’

0
35


Iedereen houdt van een gezondheidsvoedseltrend, van melkalternatieven tot een plantaardig dieet. De raw food-beweging gaat ver terug, met historici die suggereren dat de eerste geregistreerde vermelding van het dieet teruggaat tot de jaren 1800 toen de in Zwitserland geboren Maximillian Oskar Bircher-Benner aanraadde om rauwe appels te eten om geelzucht te voorkomen.

Een van de nieuwste foodtrends is de rauwe wortelsalade, waarbij de bijbehorende hashtag #rawcarrotsalad 8,1 miljoen keer bekeken wordt op TikTok.

TikTok-gebruiker Paige Nicole, 26, momenteel student aan een Holistic Hormone Specialty Program, legt in haar video uit met meer dan een half miljoen views: “Dit [salad] is een nietje in mijn dieet geworden voor het balanceren van het overtollige oestrogeen dat op verschillende momenten in mijn cyclus kan pieken.”

Paige Wilhite @_paige.nicole_

Paige zegt tegen Newsweek: “De vezels in rauwe wortelen helpen een gezonde darm- en darmfunctie te bevorderen door de manier waarop ze worden verteerd, wat op zijn beurt kan helpen de reabsorptie van overtollig oestrogeen te verminderen. Dit kan helpen om de oestrogeen- progesteronverhouding, vooral tijdens hoge oestrogeenfasen in de cyclus.”

Ze legt uit dat ze de salade ontdekte en voegde eraan toe: “Tijdens mijn reis naar hormonale balans en het synchroniseren van de menstruatiecyclus, ontdekte ik Dr. Ray Peat (Nutritional Counselor) die de rauwe wortelsalade “pionierde” en veel inzichten biedt in hormonale gezondheid.”

Het recept voor rauwe wortelsalade:

  • Geschoren Wortelen (2-3 afhankelijk van grootte)
  • 1/2 TBS gesmolten kokosolie
  • 1/2 TBS Olijfolie
  • Splash Appel Cider Azijn
  • Sap van 1/4 Citroen (naar smaak)
  • Mineraalzout (Keltisch of roze Himalayazout)
  • Gebarsten Peper (naar smaak)
Geschoren wortel
Geschoren wortel. Stock Afbeelding. De hashtag #rawcarrotsalad is al meer dan 8,1 miljoen keer bekeken op TikTok.
Getty Images

Brengt de rauwe wortelsalade je hormonen echt in evenwicht?

Clarissa Lenherr is een in Londen gevestigde gekwalificeerde en geregistreerde voedingsdeskundige die werkt vanuit haar kliniek in Harley Street en is lid van The Complimentary and Natural Healthcare Council (CNHC).

Ze verdiepte zich in de wetenschap achter de wortelsalade en vertelde Newsweek: “We weten allemaal dat groenten eindeloze voordelen hebben voor onze gezondheid, maar rauwe wortelen bevatten eigenlijk specifieke vormen van onverteerbare vezels die helpen om het natuurlijke ontgiftingsproces van het lichaam te optimaliseren.

“Een deel van dit ontgiftingsproces vindt plaats in het spijsverteringsstelsel. Wanneer onze darmen traag zijn en de stoelgang traag, kan oestrogeen opnieuw worden opgenomen in de darmen, wat mogelijk kan leiden tot oestrogeendominantie.”

Gebalanceerd dieet
Het rauwe dieet. Stock Afbeelding. Het rauwe dieet zou dateren uit de jaren 1800.
Getty Images

Ze legde uit dat de vezels in de schil van rauwe wortelen kunnen helpen bij het voorkomen van reabsorptie van oestrogeen, door onze spijsvertering te ondersteunen en door overtollig oestrogeen uit onze systemen te transporteren.

Naast het binden aan overtollig oestrogeen, legt Clarissa uit: “Wortelvezels werken ook om commensale bacteriën te voeden, terwijl ze geen onvriendelijke bacteriën voeden. Dit kan helpen om een ​​gezond darmmicrobioom te ondersteunen, wat een belangrijk onderdeel is van een gezonde spijsvertering en ontgifting.”

Toptip van Clarissa

Om de meeste voordelen uit je wortelen te halen, moet je wortelen kopen met de schil er nog aan (idealiter biologisch) en ze goed schoonmaken voordat je ze eet, met schil en al! Kies geen babywortelen of gekookte wortelen, omdat ze niet dezelfde ontgiftende voordelen hebben.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in