De 10.000 stappen per dag TikTok-uitdaging, de voordelen en hoe het te doen

0
13


De kans is groot dat je hebt gehoord over de fitnessrichtlijn van 10.000 stappen per dag lopen. Dit is meestal het doel voor iedereen die meer wil bewegen, zijn gezondheid wil verbeteren en zijn humeur wil verbeteren – gewoon door de ene voet voor de andere te zetten. Het zijn al deze sappige voordelen die de uitdaging van 10.000 stappen per dag op TikTok inspireerden, waar je (verrassing!) elke dag 10.000 stappen probeert te zetten, wat er ook gebeurt.

Om de grens van 10.000 stappen per dag te bereiken, kun je op een loopband lopen, thuis op zijn plaats stappen of een lange wandeling buiten maken, ook wel op TikTok bekend als een ‘silly little walk’. Het maakt niet uit of het regent, of het koud is, of dat je laat op je werk komt – zelfs op je plaats marcheren terwijl je je tanden poetst werkt.

Het voelt ongetwijfeld goed om een ​​glimmende 10.000 flits over je smartwatch te zien, en streven naar een mooi, rond getal is zeker een goede manier om gemotiveerd te blijven. Maar als je het gevoel hebt dat je niet zo ver kunt komen, is het goed om te weten dat kortere wandelingen nog steeds kloppen. “Hoewel 10.000 stappen de basislijn zijn voor de meeste fitnesstrackers, wijzen onderzoeken uit dat het bereiken van een doel van 7.500 stappen per dag voldoende is om je levensduur te verlengen”, zegt Erin Beck, directeur training en ervaring bij Stride Fitness.

Het is nog steeds de moeite waard om de dag af te sluiten met een getal dat dichter bij 7.500 ligt – of hoeveel je ook kunt doen. “Een goede bloedsomloop, een lager cholesterolgehalte en een lagere incidentie van diabetes zijn allemaal gezondheidsvoordelen die voortvloeien uit regelmatige lichaamsbeweging, en zelfs een eenvoudige activiteit zoals wandelen om in die stappen te komen, kan dat vakje aanvinken”, vertelt Beck aan Bustle. Hier leest u wat een wandeluitdaging nog meer voor u kan doen en hoe u dit kunt doen als u wilt beginnen.

De 10.000 stappen per dag TikTok-uitdaging

TikTok-gebruiker @lexijaws deed de toezegging om 10.000 stappen per dag te lopen, en ze gaat meer dan een maand later nog steeds sterk. Een voordeel dat ze opmerkte, is dat een wandeling haar humeur volledig ten goede kan veranderen – en het heeft zelfs de mogelijkheid om een ​​slechte dag om te draaien. “Over het algemeen ben ik positiever geweest en heb ik een positievere kijk gehad”, zei ze. “Het voelt gewoon goed om het te doen. Zoals, mijn brein is blij.”

Beck is het ermee eens dat wandelen een uitstekende manier is om je hoofd leeg te maken. Duizenden stappen per dag lopen verbetert de mentale helderheid, verlicht de symptomen van angst en depressie en verbetert de slaapkwaliteit, zodat je verfrist wakker wordt, zegt ze. “Wandelen helpt ook om stress en spanning te verlichten”, voegt Beck eraan toe. “Soms helpt de opzettelijke handeling van lopen om afstand te nemen van een probleem je een beter perspectief te krijgen en het aan te pakken wanneer je terugkeert.”

TikTok-gebruiker @shumirun heeft ook 10.000 stappen per dag gedaan en klokt vaak dichter bij 14.000. Ze is zo dol op de uitdaging dat ze een heel tweede kanaal heeft gemaakt om haar voortgang te delen als iemand die niet altijd op fitness was gericht.

Wat je startpunt ook is, deze stapuitdaging kan een goede instap in de lichaamsbeweging zijn. “De stapuitdaging is een geweldige manier om onszelf aan het doel te houden om meer te lopen en gebruik te maken van wat we het leukst vinden aan uitdagingen – de steun van een gemeenschap die ons aanmoedigt om aan die training te beginnen”, zegt Beck. “Ik denk dat alles wat consistent resultaten oplevert, het populairst is, en wandelen past daar zeker bij.”

Hoe 10.000 stappen per dag te lopen

Wil je de uitdaging aangaan? “Ik raad aan om elke dag met 500 stappen te beginnen en jezelf uit te dagen om die paar extra stappen te zetten door je auto iets verder te parkeren of door trainingen te zoeken die het gemakkelijker maken om in je stappen te komen”, zegt Beck. “Je zou er versteld van staan ​​hoeveel stappen je nog kunt zetten met kleine veranderingen in de dingen die je al doet.”

Beck raadt ook aan om indien mogelijk een stappenteller te gebruiken. “Controleer het een paar keer per dag om er zeker van te zijn dat je in de pas loopt”, zegt ze. “Om het gemakkelijk te maken, verdeel de uren in stappen – bijvoorbeeld streven naar 1.000 stappen per uur in een 10 uur [period]. Ook al duurt je dag misschien langer, je hebt later tijd om gemiste stappen in te halen.”

Als je je snel verveelt, stelt Beck voor om je favoriete muziek te spelen, met je hond of een vriend te wandelen, of elke week nieuwe wandelplekken te kiezen voor een andere omgeving: “Alles wat je helpt om van de tijd te genieten, zal je helpen om meer stappen te zetten !”

Onderzoeken waarnaar wordt verwezen:

Bahri, AA. (2022). De relatie tussen wandelen en depressie, angst en stress bij een steekproef uit Jazan, Saoedi-Arabië: een transversaal onderzoek. Geneeskunde (Baltimore). doi: 10.1097/MD.00000000030718.

Cuthbertson, CC. (2022). Associaties van stappen per dag en stapintensiteit met het risico op diabetes: de Hispanic Community Health Study / Study of Latinos (HCHS/SOL). Int J Behav Nutr Phys Act. doi: 10.1186/s12966-022-01284-2.

Kelly, P. (2018). Lopen op zonneschijn: scoping review van het bewijs voor wandelen en geestelijke gezondheid. Br J Sportmed. doi: 10.1136/bjsports-2017-098827.

Tudor-Locke, C. (2010). Stappen naar een betere cardiovasculaire gezondheid: hoeveel stappen zijn er nodig om een ​​goede gezondheid te bereiken en hoe zeker zijn we in dit aantal? Curr Cardiovasc Risk Rep. doi: 10.1007/s12170-010-0109-5.

Yuenyongchaiwat, K. (2016). Effecten van 10.000 stappen per dag op fysieke en mentale gezondheid bij deelnemers met overgewicht in een gemeenschapsomgeving: een voorstudie. Braz J Phys Ther. doi: 10.1590/bjpt-rbf.2014.0160.

bronnen:

Erin Beck, directeur training en ervaring bij STRIDE Fitness



LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in